Over zeilers en het zingen van de wind


Lang geleden stond ik op een vroege voorjaarsochtend in Newcastle aan de oever van de Delaware. Op de rivier gleed zachtjes een zeiljachtje voorbij, richting Delaware Memorial Bridge (de grote hangbrug in de Interstate Highway van New York naar Washington tussen de staten New Jersey en Delaware) en mogelijk verder richting Philadelphia. Jaren later hoorde ik 'Sailing to Philadelphia' een nummer van Mark Knopfler's gelijknamige cd. Talloze keren heb ik dit mooie nummer gedraaid, thuis, maar vooral ook tijdens langere zeiltochten op zee. Het ritme van de muziek en de eindeloze cadans van golven en schip brengen me steevast in een stemming, die me terugbrengt naar dat moment van die stille ochtend aan de oever van de Delaware River met dat zacht voortglijdende zeiljachtje. Een contemplatieve gemoedsstemming overviel me daar. De tijd stond even stil, wat restte was een lichtheid van bestaan, alles klopte en was in balans!

Ik stel me voor dat 'Sailors dream' de fraaie seasong van Henk die onlangs aan haar repertoire toevoegde, is geschreven en gecomponeerd in een vergelijkbare gemoedsstemming. Ons bandlid op zijn geliefde zeiljacht 'Kind of Magic' tijdens zijn solo zeiltocht naar en van Portugal in een eindeloze cadans van golven en wind. Het hele zijn en denken komt na enige tijd haast onherroepelijk in een staat van innerlijke rust en verdieping. En ja, dan kan de geest ook zomaar rijp zijn voor bijvoorbeeld een fraaie compositie als 'Sailors dream'. 'Hodgepodge' brengt als regel meeslepende Ierse temponummers en fraaie Ierse ballads en seasongs ten gehore. De roots van 'Sailors dream' ligt uiteraard niet in Ierland, maar qua inhoud en strekking van de tekst zou het zo maar kunnen. Een lied over zeilers en het zingen van de wind. Overigens maakt 'Hodgepodge' sowieso wel eens een uitstapje naar een ander oord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten